حاشیه نویسی

یکی از پرسش هایی که همواره در ذهن داوطلبان نقش می بندد این است که، رتبه های برتر آزمون سراسری چه میزان مطالعه داشته اند و در هفته چقدر تست می زدند. این پرسش که از ابتدای سال تحصیلی در ذهن داوطلبان نقش می بندد، با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری بسیار پر رنگ تر می شود و به یک دغدغه برای داوطلبان مبدل می گردد.

پاسخ به این پرسش در زمان فعلی بسیار دشوار است. زیرا هرکسی متناسب با شرایطی که دارد ممکن است بتواند وقت گذاری بیش تری انجام دهد و حتی ممکن است کسی متناسب با وضعیت وضعیت و شرایطی که دارد وقت بسیار کمی را بتواند به فعالیت مطالعاتی اختصاص دهد. اما به صورت طبیعی و به طور میانگین، داوطلبانی که به مدرسه می روند و به جز جمعه ها یک روز دیگر در هفته نیز تعطیل هستند، باید در هفته هایی که آزمون ندارند، حداقل 45 ساعت درس بخوانند و تعداد تست هایی که در هفته می زنند نیز باید بین هفتصد تا هزار تست باشد.

این نکات صرفا پیرامون کمّیّت مطالعه است. اما به جرات می توان گفت رقابت اصلی داوطلبان آزمون سراسری در بالا بردن کیفیت مطالعه است . کیفیت و کمیت مطالعه یکی از مهم ترین دغدغه های داوطلبان آزمون سراسری است. اگرچه برخورداری از کیفیت و کمیت برای موفقیت در آزمون سراسری بدیهی به نظر می رسد ولی مهم ترین دلیل عدم کسب نتیجه نیز سردرگمی در میدان کیفیت و کمیت است .

کمیت مطالعه، مقدار زمانی است که برای مطالعه ی یک درس اختصاص می دهید یا به عبارتی همان ساعت مطالعه است. وکیفیت مطالعه  ، میزان بازده، سوددهی و میزان استفاده ی از آن واحد زمانی یا به عبارت ساده تر شیوه ی درس خواندن در واحدهای مطالعاتی است .

با استفاده از برخی روش ها می توان جدای از کمیت مطالعه ، کیفیت آن را افزایش داد . یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای افزایش کیفیت مطالعه  <<حاشیه نویسی>> است.

حاشیه نویسی در دروس مختلف به شیوه های متفاوتی انجام می شود. مثلا در درس دین و زندگی می توانید در کنار آیات، پیام آن را بنویسید یا ارتباط آیات شریفه را با متن کتاب مشخص کنید، یا در شیمی می توانید چکیده ی یک صفحه ی کتاب را در یک یا دو خط در همان صفحه بنویسید.

از این رو لازم است مطالبی را که احساس می کنید ممکن است خیلی زود فراموش شوند و همیشه نیاز به مطالعه ی مجدد آن هاست،  در کتاب مشخص کنید و در قالب کلید واژه ها در حاشیه ی کتاب بنویسید. در انجام این کار باید تمام قیدهای استفاده شده در متن کتاب مثل برخی، بسیاری، اکثر و … را با رنگی واضح و متفاوت از سایر رنگ هایی که برای نکات دیگر استفاده کرده اید، مشخص کنید.

حاشیه نویسی مخصوص قسمت های حفظی هر کتاب است. به همین دلیل برای دروس هایی هم چون ریاضی نیازی نیست از این روش استفاده کنید. بار دیگر تأکید می کنیم برای درس هایی نظیر دین و زندگی، زیست شناسی، قسمت های حفظی شیمی و عموم درس های گروه علوم انسانی، حاشیه نویسی بهترین گزینه است. البته به یاد داشته باشید که در کنار این حاشیه نویسی، دسته بندی کردن مطالب و موضوعات درسی نظیر آن چه در زیست شناسی و دین و زندگی می توان انجام داد را نباید فراموش کرد. برای چنین دسته بندی هایی از شماره گذاری و عامت گذاری یا حروف نویسی می توان استفاده کرد. طبیعی است که استفاده از این روش ها سبب بالا رفتن کیفیت مطالعاتی خواهد شد .

به یاد داشته باشید که نیازی نیست تمام مطالب را بنویسید، بلکه مقصود نوشتن چکیده ای است که رساننده ی مقصود و مطلب باشد. گاهی اوقات در تست زنی نیز به نکاتی برخورد می کنید که لازم است آن ها را به حاشیه ها و یادداشت های خود اضافه کنید. این کار از جمله مواردی است که ضمن فعال تر فرآیند مطالعه به ثمربخشی آن نیز کمک می کند.

نویسنده : امیرحسین اخوین – مشاور تحصیلی

بازنویسی شده از مطالب گزینه دو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *