شرایط شرکت کنندگان و منابع المپیاد مرحله اول سال نود

شرایط عمومی شرکت کنندگان مرحله اول المپیادهای علمی سال 90 توسط معاونت دانش پژوهان جوان اعلام گردید.

شرایط و منابع المپیاددر این بخشنامه آمده است که شرکت در مرحله دوم کلیه رشته های المپیادی برای دانش آموزان دوم و سوم دبیرستان مجاز است و دانش آموزان سال اول دبیرستان میتوانند به صورت آزمایشی در آزمون مرحله اول هر رشته ای که تمایل داشته باشند، شرکت نمایند. همچنین منابع مورد نظر برای شرکت در آزمون نیز اعلام گردیده است که به تفکیک رشته در ادامه مطلب آمده است. امیدواریم دانش پژوهان گرامی با تسلط کافی بر این منابع، بتوانند سربلند و موفق از مرحله اول المپیادهای علمی که در سوم، چهارم و پنجم اسفندماه برگزار میشود، عبور نمایند.

لازم به یادآوری است که ثبت نام المپیادهای سال نود، از 25 دی ماه تا اول بهمن ماه به صورت اینترنتی و در سایت باشگاه [دنبالک] انجام میشود.


منابع امتحانی مرحله اول آزمون المپیادهای علمی کشور سال تحصیلی (91-90)

المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی:

  • کتاب های درسی مربوطه در سال های اول، دوم و سوم دبیرستان

المپیاد ادبی:

  • ادبیات فارسی 1و2 – زبان فارسی 1و2 – تاریخ ادبیات – زبان عربی 1و2و3 – اطلاعات و درک ادبی (رشته علوم انسانی)

المپیاد کامپیوتر:
داوطلبین محترم به این نكته توجه داشته باشند كه معیار سنجش آزمون مرحله اول المپیاد كامپیوتر توانایی حل مسائل می باشد و آشنایی با سرفصل های زیر می تواند درك و توانایی حل مسئله شركت كننده را افزایش دهد. همچنین انتظار می رود شركت كننده با مفاهیم و تعایف اولیه ای كه در مطالب آمده است آشنایی داشته باشد تا در صورتی كه در متن سوالات از آنها استفاده شود ایهامی برای شركت كننده ایجاد نگردد.
لازم به ذكر است آشنایی شركت كننده با قضایای مربوط به هر سرفصل می تواند به افزایش توانایی وی در حل مسئله كمك كند، با این حال سوالات آزمون به نحوی می باشد كه شركت كننده برای حل آنها احتیاجی به حفظ بودن قضایایی كه در حاشیه مطالب آمده است ندارد.
سر فصل ها:
گراف (تعاریف اولیه و درخت ها) ، ترکیبیات ( استقرا، لانه کبوتری، دوگونه شمردن، آنالیز ترکیبی، اصل شمول و عدم شمول، بازی های ترکیبیاتی، اکسترمال، ناوردایی، رنگ آمیزی )
4- مباحث و منابع المپیاد نجوم و اخترفیزیك

المپیاد نجوم:
نجوم عمومی:
مفاهیم شار و درخشندگی، انواع قدرها و سیستم های قدرسنجی، فاصله سنجی و مقیاس های نجومی فاصله، اطلاعات عمومی منظومه شمسی، اثر دوپلر، انواع ستارگان و اجرام سماوی ( آشنایی با: ستارگان متغیر، (ابر) نواخترها، سحابی ها، كوتوله سفید، ستارگان نوترونی، سیاهچاله ها، انواع كهكشان ها، خوشه های ستاره ای)، ستارگان دوتایی ( منحنی های نوری و سرعت و پارامترهای مداری سیستم های دوتایی )، آشنایی مختصر با تاریخ نجوم ( آشنایی با نظریات و كارهای منجمین و دانشمندان مشهور و آشنایی مختصر با تاریخ نجوم در تمدن های مختلف )، انواع تلكسوپ ها ( نوری رادیویی و موارد استفاده آنها )، گاهشماری
رصد:
آشنایی با صورت های فلكی، آشنایی با فهرست ها و نقشه های نجومی، آشنایی با ابزار آلات رصدی
نجوم کروی:
هندسه كروی و كره سماوی، آشنایی با دستگاه مختصات در آسمان، آشنایی با مبانی زمان سنجی و تاریخ سنجی
فیزیک:
نورشناخت هندسی، مبانی ترمودینامیك، مبانی الكترومغناطیس، مكانیك نیوتنی ( قوانین نیوتن، حركات مستقیم الخط و دورانی و كمیت های وابسته )، مبانی فیزیک مدرن ( آشنایی با مفاهیم فیزیك كوانتومی (مدل اتمی بور)، مكانیزم های تابش ).
ریاضیات:
جبر برداری ( آشنایی با مفاهیم بردارها و كاربرد آنها، ضرب داخلی و خارجی بردارها )، انواع دستگاه های مختصات ( دستگاه های دگارتی، قطبی، استوانه ای و كروی ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *