پلاسما

پلاسما

حالت پلاسما شباهت زیادی به حالت گاز دارد، اما اجزاء تشکیل دهنده آنها با هم فرق میکنند چون پلاسما از الکترونهای آزاد و یونهای عنصر تشکیل شده است. پلاسما چیزی نیست که گهگاه بتوانید آن را موقع قدم زدن در هوا ببینید. آنها چیزهایی نیستند که مرتب در زمین اتفاق بیفتند. مثال برای حالت پلاسما که در طبیعت وجود دارد می توان به پدیده شفق شمالی اشاره نمود. محیط به خصوصی لازم است تا در آن پلاسما ایجاد شود. همچنین اشکال آنها منحصر به فرد و متفاوت است.

محیط پلاسما

شکل 1- محیط پلاسما ترکیبی از الکترون ها و یون ها می باشد.

پیدا کردن یک پلاسما

شما پلاسما را هر جایی پیدا نمی کنید. با این حال آنها ممکن است کمی جلوتر کنار شما وجود داشته باشند. لامپ مهتابی را ببینید. آنها شبیه به لامپهای حبابی قدیمی نیستند. داخل لوله بلند مهتابی از گاز پر شده است، وقتی الکتریسیته در لامپ جریان پیدا میکند لامپ روشن می شود. انرژی به صورت انرژی خاصی عمل می کند که گاز را باردار می کند. باردار شدن و تحریک اتمها درون لامپ پلاسمای پر نوری ایجاد می کند.

لامپ های نئونی

شکل 2- در لامپ های نئونی از پدیده پلاسما برای تولید نور استفاده می شود.

مثال دیگر پلاسما یک لامپ نئونی است که معمولاً پشت مغازه ها می توان دید. درست مانند نور مهتابی ، علامت های نئونی از لوله های شیشه ای که از گاز پر شده اند تشکیل شده است. وقتی ، برق درون لوله جریان پیدا می کند، نور روشن می شود.. الکتریسیته گاز را که احتمالاً نئون است باردار می کند، و درون لوله پلاسما می سازد، پلاسما بسته به نوع گاز نور خاصی را منتشر می کند.
می توانید پلاسما را در هنگام مشاهده ستارگان هم ببینید، ستارگان گلوله های گازی عظیمی هستند که دماهای واقعاً بالایی دارند. ستاره ها نمونه های خوب دیگری هستند که نشان می دهند که چگونه دمای پلاسما می تواند خیلی متفاوت باشد. نور مهتابی در قیاس با ستاره های حسابی داغ سرد است. این ها هر دو در عین تفاوتهای فیزیکی  از اشکال مختلف پلاسما هستند.

تولید حالت پلاسما

شکل 3- تولید حالت پلاسما در اثر عبور جریان الکتریسیته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *